1. Què és una rúbrica?
És una eina per ajudar a l'avaluació que pot resultar especialment útil
quan cal avaluar aspectes complexos, imprecisos o subjectius. Consisteix en
preparar una matriu de valoració que recull els elements que volem avaluar i
fixa, en cada un d'ells, els criteris que farem servir per donar-los un valor o
un altre.
Els elements bàsics d'una rúbrica són els aspectes a avaluar, l’escala de
qualificació i els criteris seguits.
2. L’Utilitat
Les rúbriques són especialment útils per a realitzar una avaluació objectiva i consistent d'activitats com treballs grupals, presentacions orals, treballs escrits individuals o pràctiques en laboratori, entre d'altres.
3. Tipus de rúbrica
Comprensiva, holística o global: la que considera l'execució de l'alumne com una totalitat sense jutjar per separat les parts que la componen. Permet qualificar la totalitat del treball.
Analítica: s'avalua per separat les diferents parts o components del
producte o exercici.
4. Per qui?
Per al professor suposa una ajuda encaminada a:
- Definir clarament la tasca i els objectius d'aprenentatge.
- Especificar els criteris d'avaluació.
- Concretar i descriure qualitativament els diferents nivells d'assoliment.
- Clarificar i vincular objectius d'aprenentatge i avaluació amb les activitats i continguts del curs.
- Reduir la subjectivitat de l'avaluació.
- Mesurar l'acompliment de l'alumne mitjançant criteris quantitatius, qualitatius i/o mixtes.
5. Per a qui?
Per a l'alumne suposa:
- Un coneixement de les pautes que ha de seguir per assolir l'èxit.
- Una guia eficaç per veure els treballs abans de lliurar-los finalment al profesor.
- Una eina eficaç per a l'autoavaluació.
- Conèixer els criteris amb els quals va a ser avaluat.
- Una eina eficaç per valorar els companys (avaluació per parells).
- L'adquisició d'una major consciència del seu propi procés d'aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada